XESCO MERCÉ a LA XINA ART

 
 
 

KAFIRISTAN
 
Xesco Mercé 
 
 
  
 del 6 de maig al 10 de juny 2017
inauguració: dissabte 6 de maig a les 19:30 h 

 
 
 
 
Algunes paraules ens aboquen a precipicis vertiginosos de significats i de misteris. Potser el primer que ens ve al cap amb la que encapçala aquest text és aquell territori d'infidels, remot i salvatge, que dos buscavides de l'Anglaterra victoriana i colonial, anomenats Daniel Dravot i Peachey Carnehan, es van proposar conquerir. Per situar en un mapa actual aquell regne ignot i inaccessible, que tan deliciosament ens van fer conèixer el conte de Rudyard Kipling o el film homònim de John Huston ("L'home que volia ser rei"), només cal que cerquem a la xarxa o als diaris on aquest proverbial "Rei boig" que ara governa la Metròpoli ha llençat "la mare de totes les bombes" (un altre nom amb ínfules aforístiques). Les imatges d'aquest bombardeig, en solaritzat blanc i negre, tan abstractes com terribles, més que aclarir, no fan sinó afegir un altre vel de misteri sobre aquesta terra fabulosament espectral. La pretensió de voler donar forma, encara que sigui forma de negatiu (o no-forma) o de monumental esvoranc, a aquest país de llegenda no ha fet sinó multiplicar la seva insondabilitat. Aquesta regió del sempre convuls Afganistan, poblada d'antics descendents d'Alexandre el Gran, que va ser rebatejada com a Nurestan (la terra de la Il·luminació, un altre mot abismal) i que és una mena d"El Dorado" francmaçònic, té un topònim que ens defineix, com pocs altres mots (milers de mots junts, fins i tot), un concepte de feréstega transcripció.
Probablement tots els artistes (o tots els homes) cerquen obstinadament el seu propi Kafiristan. Potser n'hi diuen d'una altra manera (destí, entelèquia, missió, utopia, paradís perdut...). Potser el creuen tan llunyà que gairebé esdevé antípoda. O potser el sospiten al racó més profund i íntim de la seva ànima, la qual cosa el fa igualment recòndit. Però el saben. La seva recerca és la que justifica la seva potencial existència. Xesco Mercé ha treballat de forma recurrent aquest concepte de recerca inexplicable amb la pintura de gènere com a matèria primera i punt de partida. Ha emprat quadres vells (paisatges, retrats, natures mortes, abstraccions d'Ikea) com a campament base per a noves exploracions conceptuals i formals en diversos dels seus darrers projectes: "L'Âge d'or", "Els monstres de Frankenstein", "Barroc'n'roll", "Melvilliada" o, molt especialment, "Les grans batalles" (una de les quals forma part d'aquesta mostra). A aquest quadre de gran format (2'10x370) l’acompanyen més d'una quinzena de collages sobre antigues il·lustracions d'atlas científics i geogràfics i un peculiar retrat de la seva particular Roxane, dibuixada sobre la pintura d’una desconeguda dama de la societat de postguerra, feta amb mestria per un pintor valencià-aragonès, deixeble de Benlliure. Tot plegat es presenta, com no podia ser d’altra manera, a La Xina A.R.T., misterioses sigles que volen dir, ni més ni menys que: Associació de Recerca Total. 




Títol: “Kafiristan”
Autor: Xesco Mercé
Espai: La Xina A.R.T., Hort de la bomba, 6, 08001 Barcelona
Dates: del 6 de maig al 10 de juny de 2017
Horari: De dimarts a dissabte de 17:30 20:30 h. Visites concertades: 678452653
Inauguració: dissabte 6 de maig a les 19:30 h.



La Xina A.R.T. agraeix el vostre ajut informatiu a aquesta exposició


 
 
Algunas palabras nos asoman a precipicios vertiginosos de significados y de misterios. Quizás lo primero que nos viene a la cabeza con la que encabeza este texto es aquel territorio de infieles, remoto y salvaje, que dos buscavidas de la Inglaterra victoriana y colonial, llamados Daniel Dravot y Peachey Carnehan, se propusieron conquistar. Para situar en un mapa actual aquel reino ignoto e inaccesible, que tan deliciosamente nos hicieron conocer el cuento de Rudyard Kipling o el film homónimo de John Huston ("El hombre que quería ser rey"), simplemente buscamos en la red o en los periódicos dónde este proverbial "Rey loco" que ahora gobierna la Metrópoli ha lanzado "la madre de todas las bombas" (otro nombre con ínfulas aforísticas). Las imágenes de este bombardeo, en solarizado blanco y negro, tan abstractas como terribles, más que aclarar, no hacen sino añadir otro velo de misterio sobre esta tierra fabulosamente espectral. La pretensión de querer dar forma, aunque sea forma de negativo (o no-forma) o de monumental socavón, a este país de leyenda no ha hecho sino multiplicar su insondabilidad. Este región del siempre convulso Afganistán, poblada de antiguos descendientes de Alejandro Magno, que fue rebautizada como Nurestán (la tierra de la Iluminación, otra palabra abismal) y que es una especie de "El Dorado" francmasónica, tiene un topónimo que nos define, como pocas palabras (miles de palabras juntas, incluso), un concepto de indómita transcripción.

Probablemente todos los artistas (o todos los hombres) buscan obstinadamente su propioKafiristán. Quizás le llaman de otra manera (destino, entelequia, misión, utopía, paraíso perdido...). Quizás lo creen tan lejano que casi es antípoda. O quizás lo sospechan en el rincón más profundo e íntimo de su alma, lo que lo hace igualmente recóndito. Pero lo saben. Su búsqueda es la que justifica su potencial existencia. Xesco Mercé ha trabajado de forma recurrente este concepto de búsqueda inexplicable, con la pintura de género como materia prima y punto de partida. Ha utilizado cuadros viejos (paisajes, retratos, naturalezas muertas, abstracciones de Ikea) como campamento base para nuevas exploraciones conceptuales y formales en varios de sus últimos proyectos: "L'Âge d’or", "Els monstres de Frankenstein", "Barroc'n'roll", "Melvilliada" o, muy especialmente, "Les grandes batalles" (una de las cuales forma parte de esta muestra). A este cuadro de gran formato (2'10x370) lo acompañan más de quince collages sobre antiguas ilustraciones de atlas científicos y geográficos y un peculiar retrato de su particular Roxane, dibujada sobre la pintura de una desconocida dama de la sociedad de posguerra, realizada con maestría por un pintor valenciano-aragonés, discípulo de Benlliure. Todo ello se presenta, como no podía ser de otra manera, en La Xina A.R.T., misteriosas siglas que significan, ni más ni menos que: Asociación de Búsqueda (Recerca) Total.




Titulo: “Kafiristan”
Autor: Xesco Mercé
Espacio: La Xina A.R.T., Hort de la bomba, 6, 08001 Barcelona
Fechas: del 6 de mayo al 10 de junio de 2017
Horario: De martes a sabado de 17:30 a 20:30 h. Visitas concertadas: 678452653
Inauguración: sabado 6 de mayo a las h.

La Xina A.R.T. agradece vuestra ayuda informativo en esta exposición.

 
 
La Xina A.R.T., Hort de la bomba 6, Barcelona 08001.
De dimarts a dissabte de 17:30 a 20:30 h.
Visites concertades (Tel: 678452653)
Tel/Fax 93 301 67 03
 

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

RAFAEL SERRES a l'Amics de les Arts de Terrassa

JOAN ESCUDÉ, INGRID GARCÍA-MOYA, LAURA ROCA I NEUS ALLER_AQUA FORTIS